Volgers

vrijdag 24 mei 2019

Zelfgemaakte spintollen, mooie lapjes en een blauw schaapje

Op you tube ontdekte ik een leuk kanaal: /chantimanou . Een aanrader voor iedereen die spint! Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een tutorial van alles wat enigszins met spinnen te maken heeft. Het is in het Duits, maar goed te volgen.
Ik stuitte op een filmpje waarin zij uitlegde hoe je zelf eenvoudig spintollen kunt maken.
En dat wil ik dan natuurlijk uitproberen...
Dus Naar de bouwmarkt voor een paar houten wieltjes en haakjes. Stokjes hoefde niet, want tussen mijn lange breinaalden, die ik niet meer gebruik, zaten nog een paar houten exemplaren.
De gaatjes in de wieltjes moesten wat groter en dat kreeg ik zelf niet goed voor elkaar.
Maar daar heb ik een handige broer voor met de juiste apparatuur, dus gisteren naar Laren om samen te knutselen.




Leuk hè!




Vanmorgen de tolletjes goed afgewerkt.
En nu staan ze als bloemen in een vaas gezellig te wezen, klaar voor gebruik!

Het schaapje van mijn collega is nu bijna op, dit is mijn blauwe spinsel ervan:




Verder ben ik bezig geweest met het weven van lapjes op mijn zoom loom.
Ik maakte een etui, dat ik viltte in de wasmachine:



Maar ik was niet tevreden over het aan elkaar zetten van de lapjes. Het werd niet mooi. Als je het vilt zie je het niet, maar als je het werk niet wil of kan vilten heb je een probleem...
Verschillende manieren van aan elkaar naaien, mazen en matrassteek werden echt niet mooi.
Met een randje vasten er omheen haken was de verhouding lapje / rand zoek.
Uiteindelijk heb ik het dan uitgevogeld: gewoon door alle lusjes een halve vaste, met een losse in de hoekjes:



Dit geeft een keurig randje.
Het aan elkaar zetten kun je dan op verschillende manieren doen: de randjes aan de voorkant zichtbaar laten (leuk in een afstekende kleur), of juist naar de achterkant wegwerken.
Of alleen de binnenste lusjes aan elkaar zetten, zodat je smalle randjes krijgt.


En ik heb een voor mij nieuw recept uitgeprobeerd, dat ik komende week met mijn leerlingen ga maken: msemmen. Ik had het wel eens gegeten, maar nog nooit gemaakt.



Ze waren heerlijk! Wij aten ze met feta. Hier vind je het recept:
https://www.24kitchen.nl/recepten/msemmen-traditionele-marokkaanse-pannenkoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten