Volgers

zaterdag 16 september 2017

Over klossen, sok van PVC en wasmachineringetjes

Nu ik het spinnen zo leuk blijk te vinden, kom ik op een punt dat ik voor de handigheid toch wat spulletjes nodig heb die ik nog niet heb: klosjes om de getwiste draden op te winden om ze later te kunnen twijnen. Bij mijn eerste wolletje gebruikte ik twee wc rolletjes en de keukenrolhouder, maar voor het "echte werk" wil je toch iets stevigers.
Op zoek dus op internet naar klossen.
Die zijn er wel, maar de meesten zijn te groot, en daar waar de maat dichter bij mijn behoefte ligt, is er het etiket "vintage" opgeplakt, waarmee de aanbieder de hoofdprijs meent te kunnen vragen, die ik weiger te betalen.
(Raar meganisme trouwens: noem gewone, oude tweedehands spulletjes "vintage" en je kunt er meteen drie keer zoveel voor vragen. Dit heb ik nooit begrepen, maar dat is weer een ander verhaal).
Ik besloot dus zelf klosjes te maken. En een houder om ze voor het twijnen op te zetten.
Op naar de Gamma om te zoeken naar spulletjes.
Dit spreekt een ander deel van je creativiteit aan: je weet wat je ongeveer wilt maken, maar niet zo goed wat je hiervoor kunt gebruiken.
In dit geval betekende dat zo'n 3 keer de elektra- afdeling, 2 keer de loodgieters- afdeling en de lijm- afdeling (waarmee lijm je rubber en PVC aan elkaar?), eerst lange schroeven, na de derde keer elektra-afdeling toch weer terug om schroeven te vervangen door spijkers, kom je langs bakken met allerlei soorten wieltjes die misschien ook wel bruikbaar zijn en waardoor je weer gaat twijfelen of de rubber ringetjes dan wel nodig zijn, grote ergernis van Silke, die mee was, dus ten slotte van alles maar wat meenemen om thuis de beslissing te nemen zonder mis te grijpen.
Als laatste nog even langs de zagerij om een paar reststukjes hout te bedelen, deze bij de uitgang nog even op maat zagen (hoef je niet je hele schuur overhoop te halen op zoek naar een bruikbare zaag), en zo is na Ɣnderhalf uur de missie beƫindigd.
Tot grote opluchting van Silke.


En hier zijn ze dan: mijn klosjes, gemaakt van PVC sokken, wasmachine ringetjes en karton.
De houten wieltjes bleken toch wat te klein...


Samen met Jasper kleurgroepen samengesteld uit allerei kleine restjes wol en een begin gemaakt.

En gisteren mezelf getracteerd op een goede wolhaspel, waarmee ik strengen kan maken of juist afwikkelen tot bollen.
En nu zit ik dus heerlijk met koptelefoon en podcast op te spinnen.
Als een tevreden kat...

2 opmerkingen: