Volgers

woensdag 5 juli 2017

Over een uil en het ouderenfonds

Vorige week was ik aan het opruimen en vond wat spulletjes, die ik langere tijd geleden had gemaakt.  Ik besloot ze naar het ouderenfonds te sturen.
Ook dit met lavendel gevulde uiltje: een geur(b)uiltje.



Werd ik gisteren gebeld door het Ouderenfonds met de vraag of ik misschien wat meer van die uiltjes zou willen maken. Ze zijn gestart met een project, waarbij dit prima zou passen: MI-Tale.
Samen met partners uit Cypres en Oostenrijk wordt een app ontwikkeld, die (licht) dementerende ouderen helpt om samen met hun omgeving herinneringen op te halen en vast te leggen.
Dit is het logo van het project:



Bij de ontwikkeling van deze app worden mensen geïterviewd. Als bedankje voor deelname willen ze deze mensen een aardigheidje geven dat hierbij past. Iets om in de handen te nemen, aan te voelen én ruiken. Toen mijn uiltje daar op kantoor binnenkwam was meteen de link gelegd. Vooral het geurtje (dat dementerenden kan helpen bij herinneringen naar boven halen), deed het 'm.

Ik dacht meteen aan het jaarlijkse innocent- project, waarbij door vrijwilligers in het hele land mutsjes worden gebreid, die op flesjes sap worden gezet en in supermarkten verkocht worden, waarvan een deel van de opbrengst naar het ouderenfonds gaat.

Daarom deed ik een voorstel: waarom maken jullie hier niet een actie van? Als ik nu een brei- en haakpatroon schrijf en jullie roepen via de website, facebook en samen breien mensen op om uiltjes te maken, is dat een idee?
Dat was een idee!
Vandaag kwam Manon van het Ouderenfonds mij mij langs met wat spullen en informatie. Allerlei ideeën kwamen langs, was een erg leuk gesprek!
Lang verhaal kort: ik maak in ieder geval de eerste 20 uiltjes om in augustus aan deelnemers te geven, en ik schrijf patronen om te gebruiken bij een actie. Hoe leuk is dat!!
Er werd nog een foto van me gemaakt voor op de website (of ik dat goed vond. Ja dus. Zo ijdel ben ik dan weer wel). Wordt straks misschien wel door het hele land aan mijn patroontjes gewerkt! Ik moet ze natuurlijk wél nog uitdokteren en schrijven...
Wordt dus nog vervolgd...

Meer info vind je Hier en Hier<

Geen opmerkingen:

Een reactie posten