Volgers

maandag 25 mei 2020

Allemaal kleurtjes

de afgelopen weken heb ik de heksenketel maar weer eens van zolder gehaald om wol te verven, dit keer met planten. Nu ik zo veel thuis ben, kon ik dat mooi tussen de bedrijven door doen.

Ik had ergens gezien dat je met het weekwater van zwarte bonen wol blauw kunt verven, en dat wilde ik wel eens uitproberen. Het was dus verplicht bonenschotel eten in huize Schuurman. Nu zijn we niet zo heel dol op bonen, maar ze smaakten een stuk lekkerder toen ik zag hoe prachtig de kleur van de wol werd! Het was fascinerend om de wol en vloeistof van donkerpaars in helderblauw te zien veranderen toen het in de potten zat.

Ook de andere planten gaven soms verrassende kleuren.
Hier alle resultaten op een rijtje:

Rabarberwortel:

Verschillende baden achter elkaar: ossentongwortel, een restje meekrap en kurkuma:

Ossentongwortel:

Blauwhout:

Verse Kurkuma:

Avocadoschillen en pitten, grappig dat één bad verschillende kleuren roze geeft, afhankelijk van de wol:

Meekrap:

Salie uit de tuin:

Van bijna alle kleurtjes ministrengetjes:

En de klapper: zwarte bonen:


En ondertussen een lentetruitje afgemaakt, ook van allemaal verschillende kleurtjes.


4 opmerkingen:

  1. Wat leuk al die kleuren zo bij elkaar! Zwarte bonen is verrassend mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Those colors are amazing! And your sweater looks terrific. I'm going to show the pics on Saturday's video and encourage people to come over and join your blog. You share a lot of interesting material.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you. It's amazingly surprising how the colors will turn out, sometimes it's magic!

    BeantwoordenVerwijderen