Volgers

maandag 8 juni 2020

Praktijkles op afstand

Behalve koken, bestaat een deel van de praktijklessen die ik geef uit creatieve en technische vaardigheden. Ik probeer vaak dingen uit en maak ook graag voorbeelden om de studenten een idee te geven wat er mogelijk is.
Dit vind ik zó leuk aan mijn vak: heerlijk zitten fröbelen en naar alle eer en geweten kunnen zeggen dat ik aan het werk ben!
Op school laat ik dan zien wat ik gedaan heb, doe het stap voor stap voor en ga met ze aan de slag.
Maar omdat de lessen in het MBO nog steeds op afstand worden gegeven, is dit nu een grote uitdaging; hoe ga ik dat aanpakken?
Allereerst de materialen, die zijn op school ruim voor handen of kunnen worden besteld. Maar bij de leerlingen thuis is dat natuurlijk niet het geval, en in veel gevallen zijn de financiële middelen ook niet ruim genoeg om spullen aan te schaffen.
Ik moest dus op zoek naar activiteiten met gratis of goedkoop en makkelijk verkrijgbaar materiaal.
Dat was niet zo ingewikkeld.
Lastiger is het demonstreren. Ik was eerst van plan zelf instructiefilmpjes op te nemen. Maar waarom zou ik dat doen als het er al is? You tube is mijn grote vriend!
Dus goede filmpjes gezocht en voorbeelden gemaakt / uitgeprobeerd.

Deze week kralen maken van stroken papier, geknipt uit reclamefolders:


Volgende week maken we een tas van een oud T-shirt:


Met als bonus een mondkapje voor noodgevallen uit de mouw en een afgeknipte reep (ben ik even actueel):


En de laatste lesweek wilde ik iets doen met kneedbaar materiaal. Zoutdeeg kende ik al, maar ik moest even op zoek naar de verhoudingen bloem, zout en water.
En toen stuitte ik op play doh achtige klei maken van scheerschuim met maïzena....
Het kind in mij schreeuwde "UITPROBERUUUUH"

En dat deed ik dus vandaag.  Oh, wat een lekker gekledder, En het rúíkt lekker! Ik verheug me nu al op die les!


Voor het geval je het wilt uitproberen, hier zijn de linkjes naar de filmpjes die ik gebruik:
Kralen maken van papier: https://youtu.be/J-cZt5o3btI
Een tas van een T-shirt: https://youtu.be/5GHDFkTC_cI
Speelklei van scheerschuim met maïzena: https://youtu.be/qf-3nj-jN20

Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten