Volgers

zaterdag 27 juni 2020

Tour de fleece dag 1: start

Hoewel de tour de France is uitgesteld, is besloten de tour de fleece wel door te laten gaan.
Ook dit jaar had ik weer een verrassings spinbox besteld, maar eerst moest ik van mezelf nog wat oude mini's van verschillende schaapjes op spinnen. De helft had ik maanden geleden al gesponnen en geverfd, nu nog de andere helft:


Na het spinnen heb ik het in dezelfde kleur geverfd. Met dit mooie weer hing ik de vrolijke strengetjes in de boom om te drogen. Samen met de andere bolletjes heb ik nu een voorraadje mini's van allerlei verschillende schaapjes, een alpaca en een verdwaalde rups, want in een enkel lontje was ook wat zijde verwerkt.


Voordat je kunt spinnen, moet je de lont of batt eerst voorbereiden. Ik doe dat meestal door het in smallere stukken te verdelen en hier rolletjes van te maken, zodat ik de stukjes achter elkaar kan spinnen.
Ik wilde hiervoor graag een gezellig mandje, en omdat ik niets geschikts kon vinden, maakte ik het zelf.
Met restjes dikke katoen en tweelingsnoer (lang leve de bouwmarkt om de hoek) krijg je een mooi stevig resultaat. Ik splitste het snoer in tweeën, zo heb je dubbel waar voor je geld.
Hier het mandje in wording:


Het is zo spannend als de box binnenkomt! Alleen al het felgekleurde vloeipapier maakt me vrolijk!


En de inhoud is prachtig!


Van vorig jaar had ik ook nog wat liggen, en samen met wat nieuw spul kan ik mooie combinaties maken.


Eigenlijk is het de bedoeling dat je tijdens de tour doelen stelt voor de verschillende dagen, maar ik ken mezelf: meestal komt er niet veel van terecht. Een creatieve geest fladdert alle kanten op, dus gestelde doelen veranderen nogal eens. Ik ga ook geen rekening houden met bergetappes ( een uitdaging) of vastgestelde rustdagen. Ik ga gewoon lekker spinnen als ik kan en zin heb, en ik neem een rustdag als het me uitkomt.
Een algemeen doel heb ik wel: alles wat ik op mijn wieltje spin ga ik navajo twijnen, zodat ik van de hele inhoud van de box een min of meer gelijk draadje krijg. En dan ga ik de verschillende draadjes combineren tot een kledingstuk.
Het sample-pak met 5 mini's ga ik op tolletjes spinnen, en die gaan bij mijn andere mini's voor mijn honcho.


Ik begin met de mini batts uit het mandje. En het eerste deel zit al op mijn klos!


Tot morgen.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb nog zo'n spingeval liggen ergens en ik wil nog steeds leren daarop te spinnen, maar tijd en geduld zijn schaars....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch, als je veel met draadjes in de weer bent, heb je het snel onder de knie, gewoon proberen!

      Verwijderen