Volgers

zondag 21 juni 2020

Vintage

Als er ergens in mijn omgeving een baby op komst is, vind ik het leuk om iets te breien. Dat kleine spul is zo klaar, en dus leuk om tussen grotere projecten door te doen. En omdat tegenwoordig al ruim van tevoren bekend is of het een jongen of meisje gaat worden, kun je wat gerichter een patroontje en garen uitzoeken.

Hoewel ik garen zat in mijn voorraad heb, kon ik het niet laten twee van deze bolletjes bij een bestelling mee te pikken:


In het echt blijkt het nog mooier dan in de webwinkel, en het doet zijn naam (spray) eer aan: de kleurtjes lijken er met een verstuiver op te zijn aangebracht, wat een heel subtiel effect geeft.
Het is superzachte katoen met een klein beetje polyester.
Op de één of andere manier vind ik het een beetje een vintage uitstraling hebben, dus dat vraagt om een vintage patroontje.
Dus ik toog naar zolder, waar de "Baedeker voor de huisvrouw" staat. Ik meende me te herinneren dat daar ook babypatroontjes in te vinden waren.


Deze serie is rond mijn geboortejaar uitgegeven, dus, gezien mijn leeftijd, zo onderhand wel vintage te noemen. Heel leuk om te lezen, het geeft een prachtig tijdsbeeld van hoe de vrouw werd geacht haar huishouden te runnen!
En ik ken mezelf, dus voordat ik in de verleiding kon komen de hele serie van voor naar achter te gaan zitten lezen, nam ik het deel met het gezochte patroontje naar beneden en zette op.


De beschrijving is ook zo vintage: niks geen hip, stoer of schattig, maar  "de voorbeelden 4, 6 en 7 geven het aardigste effect".
Ik smul ervan!


Om in de vintage terminologie te blijven: is dit niet alleraardigst snoezig?

Eigenlijk is het meer tijdloos dan vintage, want soortgelijke patronen vind je nu ook nog wel, maar het gaat om het idee...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten