Volgers

woensdag 29 november 2017

NT2

Het is zo leuk om les te geven aan NT2 studenten (nederlands als tweede taal): ik leer veel van de verschillende culturen en gewoontes, en kijk ook met andere ogen naar het Nederlands. Spraakverwarring en woorden met verschillende betekenissen leiden vaak tot grote hilariteit.
Een paar weken geleden liet ik bij de kookles zien hoe je bloemen kunt snijden uit een komkommer. Toen ik tijdens de demonstratie gedachteloos zei dat je eerst het kontje eraf moet snijden, kwam er een bulderende lach van één van de studenten. Na een creatieve en uitbundige uitleg van haar (zij sloeg zichzelf op haar billen onder de uitroep "butt"), lachte de hele klas mee.
En ik realiseerde me hoe raar onze taal toch eigenlijk is...
Op verzoek wordt er een aantal keren typisch Nederlands gekookt. Deze week stond er stamppot op het menu.
Tijdens het eten vertelde één van de studenten, een vrouw met een aanstekelijke lach die heel smakelijk kan vertellen, hoe zij bij aankomst in Nederland voor het eerst kennis maakte met het Nederlandse eten. Haar Nederlandse man had als welkomstmaal hutspot gekookt.
"Nou, welkom in Nederland" bedacht ze zich midden in de nacht, toen de uien hun werk gingen doen...
De volgende dag deed een andere student een dappere poging om in het Nederlands aan een klasgenoot, die de kookles had gemist, uit te leggen wat stamppot rauwe andijvie is:



"Aar-dáplen mettuh, met uhh
MET GRAS!"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten