Volgers

maandag 29 april 2019

Rolags maken met een hondenborstel

Als je restjes of kleine hoeveelheden lont hebt, is het leuk om er rolags van te maken. Een mengbord staat op mijn verlanglijstje, maar die zijn prijzig! En omdat ik een kaardemolen heb, vind ik de aanschaf van handkaarden ook een beetje zonde.
Daarom probeerde ik het op een hondenborstel. En dat lukte!
Het worden dan wel kleine rolags, maar die vind ik ideaal om op een tolletje te spinnen.

Ik laat hier zien hoe ik het heb gedaan.


Je hebt kleine hoeveelheden wol nodig in verschillende kleuren, een hondenborstel, twee stokjes (niet al te dik, ik heb hier breinaalden 4mm gebruikt) en een anti-slipmatje is heel handig, zodat de hondenborstel goed blijft liggen. De gewone borstel (om de wol op de hondenborstel glad te maken) bleek niet nodig.


Neem dunne plukjes wol, iets langer dan de borstel, en verdeel die over de borstel.  Leg de plukjes van boven naar beneden zo glad mogelijk in de borstel. Als je het plukje aan de bovenkant een beetje tegenhoudt en aan de onderkant een klein beetje strak trekt gaat het het beste.
Verdeel het goed, zorg ervoor dat de laagjes overal even dik zijn. Maak zo ongeveer 3 laagjes.


Leg een stokje boven en onder de laag die uitsteekt (aan de onderkant van de borstel). Schuif ze naar de onderkant van de plukjes.


Neem ze samen en rol ze voorzichtig op, met twee handen. Hierbij kun je de wol een klein beetje omhoog halen en heel voorzichtig wat aantrekken. Niet te hard, want dan wordt de rolag te strak en kun je er niet lekker meer mee spinnen.


Hier zit de rolag nog om de stokjes.


Maak de buitenkant van de rolag glad door hem voorzichtig even in je hand te draaien in de rolrichting. Niet knijpen!!
nu haal je één voor één de stokjes uit het rolletje.

En als je de smaak te pakken hebt, maak je zo dus een voorraadje.

Dit gaat mee op vakantie, met een tolletje.

2 opmerkingen: