Volgers

maandag 13 juli 2020

Tour de fleece dag 16 en 17: rolags klaar en een aangename verrassing

Gisteren spon ik de laatste rolags,en vandaag heb ik het getwijnd. Ik krijg nu echt handigheid in het navajo twijnen.
Dit is de streng voor het wassen:


En nu hangt hij in de boom mooi te wezen:


Afgelopen winter verfde ik 250 gram potloodlont, maar dat pakte niet uit zoals ik in gedachte had: de kleurspikkels liepen behoorlijk door, waardoor de kleuren gingen mengen.


Mijn plan was om het over te verven, maar ik besloot een proefje op een tolletje te spinnen om te zien hoe het werd.
Ik verwachtte een ondefinieerbare blubberkleur, maar dat pakte héél anders uit!



Een prachtig staalgrijs met heel subtiele kleurnuances: levend grijs.
Histor zou er een moord voor doen...

Tot morgen.


2 opmerkingen:

  1. Dag Draadje los,

    Leuk te lezen waarmee jij bezig bent. Naar info over een elektrisch spinnenwiel kwam ik jouw blog tegen. Heb nog nooit gesponnen mr zou dit graag kunnen. Jij hebt ervaring met beide vormen. Is dit te leten met een elektrisch spinnenwiel? Hoor graag van je. Vriendelijke groet van Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      Sorry dat ik zo laat reageer, er waren wat problemen met de nieuwe versie van blogger. Wellicht heb je je weg al gevonden, maar zo niet, dan geef ik je graag wat informatie. Als je nog nooit gesponnen hebt, is het misschien verstandig om eens te kijken of het iets voor je is. Er zijn verschillende mogelijkheden voor lessen. Ook winkels die spinnewielen verkopen hebben vaak mogelijkheden om verschillende wielen uit te proberen. Spinnen kun je op verschillende manieren leren. Het moeilijkst te leren is het uittrekken van de vezels zonder dat de twist in je lont terecht komt. Dat leer je het beste als je het langzaam kunt doen. Hiervoor zou ik een tolletje adviseren, omdat je die na elke keer draaien even onder je arm kunt parkeren om rustig nieuwe vezels uit te trekken. Kies voor een lichte tol. Als je goed met een tol kunt spinnen zonder hem onder je arm te parkeren, kun je gaan oefenen op een wiel. en volgens mij maakt het dan niet meer zoveel uit of je dat op een traditioneel wiel doet of op een elektrische.
      Heel veel succes ermee!
      Laat je even weten hoe het gaat? dat zou ik heel leuk vinden.

      Verwijderen