Volgers

donderdag 16 juli 2020

Tour de fleece dag 19 en 20: waar hang ik mijn tol?

Gisteren heb ik een proefje gedaan met navajo twijnen op een tol. Je kunt een bolletje maken en dat ergens neerleggen, zodat je tegelijk de draad ophaakt en spint. Maar dat heeft nadelen: het bolletje gaat alle kanten op en zal op het laatst in elkaar gaan zitten als je het niet kunt vasthouden.
Het tegelijk ophaken van de draad en twijnen lijkt me lastig: voor mijn gevoel moet je veel tegelijk doen en kom je een handje tekort.
Ik besloot het anders te doen.
Ik haakte vanaf de tol de draad op en rolde het om een rolletje. Vanaf het rolletje kon ik nu de drie draadjes makkelijk twijnen.
Dat lukte goed


In plaats van een wc rolletje wil ik mijn nostepinne gebruiken, omdat die makkelijker te hanteren is.
En in plaats van de tol in mijn pot te zetten (dat rolt niet lekker af), moet ik een manier zien te vinden om de tol makkelijk te laten draaien als ik de draad ophaak en rol.
Ik heb van deze draai-dingetjes:


Ik haakte de tol er in, hing het aan een touwtje aan de deur, en toen draaide het touwtje helemaal in elkaar bij het afrollen van de tol.
Dat werkt dus niet, "het dingetje" moet vast ergens aan hangen.
Een metalen kapstokje dat ik had liggen is stevig, "het dingetje" past precies aan een van de haakjes.
Maar nu nog een constructie om dat kapstokje ergens aan te bevestigen...

Zoiets laat me niet los, het nestelt zich in mijn achterhoofd en blijft daar zeuren.
En toen ik diep in gedachten in de keuken met mijn snufferd recht voor de messenmagneet stond:
EUREKA!


Lang verhaal kort: messen eraf, kapstokje erop, zit als een huis.
"Dingetje" eraan, tol aan "dingetje", klaar voor gebruik.
En als je bovenstaande handelingen in omgekeerde volgorde uitvoert is alles zo weer opgeruimd.

M'n paars-grijze lont zit op mijn klos, klaar om morgen getwijnd te worden:


En morgen ga ik deze mooierd spinklaar maken.



by the way: iemand enig idee hoe zo'n "dingetje" heet?

2 opmerkingen:

  1. Jáááh, dat woord kwam wel in me op, maar ik wist niet zeker of het hierbij hoorde, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen