Volgers

zaterdag 18 juli 2020

Tour de fleece dag 21 en 22: warteltje

Wat is dat toch met woorden, dat je met iets bezig bent, er een woord dat je nooit gebruikt door je hoofd spookt, en dat je niet de relatie legt tussen dat woord en hetgeen waarmee je bezig bent?

Dat had ik dus van de week, toen ik een manier zocht om mijn tol zó te kunnen ophangen dat hij vrij kon draaien. Ik zat wat te spelen met een "draaidingetje".
Ik moest ineens denken aan "warteltje", een woord dat waarschijnlijk lang geleden in een laadje in mijn hoofd terecht is gekomen, en dat me aan mijn vader deed denken. Ik had geen idee waarom.

Rianne wist dat "het dingetje" een warteltje wordt genoemd. Dank je wel Rianne.
Dus toch!
En toen iemand op facebook wist te vertellen dat warteltjes te vinden zijn in hengelsportzaken, was de link met mijn vader ook meteen duidelijk: hij hield van vissen...

In ieder geval heb ik het systeem (zie vorige blog) vandaag uitgeprobeerd. Het werkt redelijk.
Omdat ik de indruk heb dat sommigen het willen uitproberen ( er werden al warteltjes besteld zag ik),  laat ik hier zien hoe het in zijn werk gaat:

Het tolletje hangt met het  warteltje aan het haakje.


Het beginnetje maak je vast aan het voorwerp waar je het op wilt verzamelen. Ik gebruik mijn nostepinne.


Je trekt voorzichtig een lus, en tegelijkertijd draai je het op je stokje.
Je moet even de slag te pakken hebben, dan gaat het steeds beter.

Chantimanou heeft op you tube een filmpje waarin ze laat zien hoe je in één keer navajo kunt twijnen op een tol. Hierbij moet je meerdere handelingen tegelijk uitvoeren en ook nog je bolletje in de gaten houden. Nou ben ik handig, maar dit doet me teveel denken aan jongleren en als ik iets niet kan is het dat wel. Vandaar dat ik deze methode heb bedacht.

Tip: als je tol verder van een muur af kan hangen, zal het afwikkelen beter gaan. De bloemvorm van mijn tol helpt ook niet echt mee. Dus kies een ronde tol als hij dichtbij een muur hangt, zoals hier.
Als de tol lichter wordt heeft hij de neiging op te wippen, waardoor het draaien niet lekker meer gaat. Ik loste het op door er een doos voor te zetten, maar ik denk dat een gewichtje onderaan de tol beter werkt.

En dit is het resultaat: een mooi dun driedraads getwijnd draadje!


En de paars-grijze klos is inmiddels getwijnd:


Vandaag heb ik de gele lont spinklaar gemaakt, daarover morgen meer.
Tot morgen.

2 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk blog houd je bij. Erg leuk om te lezen.
    En wat een mooi egaal draadje heb je gesponnen.

    Groetjes froukje

    BeantwoordenVerwijderen