Volgers

zaterdag 24 juni 2017

Over appels en jurken

Er zijn van die vrouwen die een jute zak aan kunnen trekken en toch elegant zijn. Ik behoor niet tot deze categorie. Zal deels wel te maken hebben met het model van je lijf.

Als je bij het uitdelen van voorgevels en buiken vooraan hebt gestaan en van armen en benen hebt gekregen wat er nog over was, dan ben  je volgens de figuur- analyse een appel. Hoewel dit een stuk sappiger klinkt dan "zandloper", is het lastiger om kleding te vinden die goed zit en leuk staat.
Tel daar bij op: teveel kilo's, een taille (voor zover je die hebt als appel) die heel hoog zit en een lengte die de 1.60 m niet haalt, en je zult begrijpen dat het voor mij nagenoeg onmogelijk is om leuke jurkjes te vinden.
Ik heb dan ook een enorme hekel aan kleding kopen: de meeste jurken staan alleen leuk bij maat graat. De jurken van de afdeling "mode met een maatje meer", bedoeld voor zandlopers met een krappe maat 42 en een lengte die richting de 2 meter gaat, zien er bij mij uit of  ze van de kampeerafdeling komen...

Het jurkje dat ik op de Pasar malam kocht, draag ik heel graag: van boven smal, lekker wijd uitlopend, zwierig, en ik kan me er in bewegen zonder dat ik steeds in de gaten moet houden of mijn "gevarenzones" nog wel goed verstopt zijn.
Spijt dus dat ik er niet meteen meer heb gekocht.
Maar kijkend naar het model, moet dat toch eenvoudig zelf te maken zijn.


Op 100actsofsewing.com zag ik een patroon voor een soortgelijk modelletje.
Even kwam ik in de verleiding het patroon te bestellen, maar met de verzendkosten erbij kwam ik op een bedrag waarvan ik stof voor twee jurken kan kopen.
Dat Moet ik zelf kunnen, ik heb in mijn opleiding veel ingewikkelder patronen leren tekenen.
Aan de slag dus: mijn jurk dubbelgevouwen op het papier gelegd en de foto erbij gehouden.


Meteen verschillende lengtes getekend: tuniek, boven de knie en onder de knie.
Nu nog mijn naaimachine laten repareren.
En leuke lapjes kopen.
Iets met appeltjes of zo...

2 opmerkingen: